Land # 3 en reiswijzigingen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu Land # 3 en reiswijzigingen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu

Land # 3 en reiswijzigingen

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

18 September 2015 | Laos, Vientiane

Alweer een paar weken geleden dat ik heb geschreven. . En er is van alles gebeurd!

Mijn laatste dagen in Cambodja waren heel afwisselend. Vanuit kampot naar phnom penh gereisd. Hier de killing fields bezocht,  wat heftig en indrukwekkend om de verhalen te horen uit je koptelefoon terwijl je over de graven loopt. Dan besef je je opeens wel heel erg hard dat het nog maar 40 jaar geleden was dat ze daar mensen vermoorden om niks. Doordat er zo veel massagraven waren hebben ze ze niet allemaal geopend,  waardoor er nog steeds skeletten en kleding naar boven kwamen. En je soms op moest passen om niet op iets te gaan staan. En het was daarna echt even schakelen om het levende phnom penh weer in te gaan! Als laatste stop in Cambodja naar kratie geweest om dolfijnen te spotten in de mekong  rivier. Leuke beestjes!

En toen begon mijn avontuur in Laos. . Of nouja  al onderweg naar loas begon het avontuur.  Ik had een busticket  van kratie naar don det  geboekt.. ongeveer vijf uur rijden. Ik werd heel mooi om 7 uur s ochtends opgehaald maar na drie uur rijden werd ik bij een restaurant gedropt waar een andere bus me zou oppikken. Na een uur gewacht te hebben toch maar eens na gevraagd hoe laat de volgende bus eigenlijk ging komen... dat bleek 1 uur te zijn.  uiteindelijk mocht ik om 2 uur de bus in om nog maar een uurtje naar de grens te rijden. Hier werden we niet bij de grens afgezet aar 500 meter ervoor. Waar het hele circus begon. Een kerel begon te vertellen dat je alleen bij hem nog maar een visum kon krijgen omdat ze grens eigenlijk al gesloten was en we dus te laat waren (Hallo, ik was heel mooi optijd tot jullie me vier uur lieten wachten voor niks). Omdat het allemaal na sluitingstijd geregeld moest worden koste ons dit 5 dollar meer. Ik in twijfel, had toch gelezen dat de grens tot 6 uur open was.. maar meneer wist daar handig op in te spelen door te zeggen dat je met 5 minuten moest beslissen,  en zelf naar de grens gaan zou je vast komen te zitten tussen beide landen. Gelukkig waren er twee Canadees meiden die dit trucje al eerder gehad hadden, en die zeiden we betalen niks extra's en we proberen het gewoon. En wij (de rest van de bus) er toen maar snel achteraan in de hoop dat dit echt kosten zou besparen en geen problemen op zou leveren. En natuurlijk konden we bij de grens zo een visum krijgen, zonder al die extra kosten :). En toen was ik in Laos! !

De eerste dagen op don det doorgebracht, een eilandje in de 4000 eilanden groep.  Hier een kayak dagtocht gemaakt. Wat een spierpijn in mijn armen de dag erna!  De stromingen waren door het regenseizoen hier best sterk,  en we mochten er stukken schuin tegenin peddelen. Maar het was het waard :) omdat dar het enige was wat ik in Zuid Laos wou bekijken daarna aan een 27 uur durende bustrip  begonnen.  Gelukkig wel met wat wachttijd erbij. En  de nachtbus! Wat een belevenis, een slaap plekje zo groot als een 1 persoons bed. . Maar met de lengte voor Aziaten. .. waar je met zijn tweeën mocht proberen te slapen. Gelukkig had ik al een Italiaans meisje ontdekt waarmee ik al een paar dagen reisde zodat ik met haar het bed kon delen. Anders mag je gezellig met een onbekende slapen!
In het noorden eerst vang vieng bezocht... het stadje zelf was niks. Maar de omgeving was wel erg mooi. Naar een grot met lagoon gewandeld, alleen te lang in het water gelegen en toen was de grot al dicht haha. Daarna door gegaan naar luang prabang, een mooi stadje met vooral veel monniken. De eerste ochtend ook om 5 uur ons bed uit om te kijken hoe ze hun voedsel verzamelden (volgensmij  vooral als toeristische atraktie bedoeld.. want die monnik gooide zijn rijst zo weer uit zijn mandje! !!) En natuurlijk de tempels bekeken die overal te vinden zijn. Vanuit luang prabang met een slow boat zeven uur lang over de mekong  rivier gevaren.. wat  een mooi uitzicht en heerlijk om eens niet in de bus te zitten.  Alleen had deze boot tocht wel als consequentie dar ik helemaal in het noorden van Laos zat waardoor ik er me 2 busdagen  op heb zitten om weer terug te komen in vientiane. De meest saaie hoofdstad van Azië geloof ik. Maar de relax dagen hier zijn meer dan welkom na al het gereis  van de afgelopen twee weken. Zondag mag ik het vliegtuig in naar Bangkok!  Om daar dirk eindelijk weer te zien en samen twee weken vakantie te vieren :)

En ik heb wat wijzigingen gemaakt in mijn reis planning... waardoor  ik wat eerder naar Nederland ga komen :) Wou ook eens ervaren hoe het is  om mijn verjaardag in het vliegtuig te vieren ;) bestel maar vast mooi weer.. 21 december zal ik weer in Nederland zijn! :)

Dat waren mijn avonturen weer.. foto's heb ik tussendoor  al wel op facebook  gezet en zal die van de laatste dagen er even bij zetten.
Tot snel maar weer!

Dikke kus, miek

  • 18 September 2015 - 09:34

    Nienke:

    Lieve Miek,

    Leuk verhaal :) Ook al had je me sommige dingen al verteld.
    Heel heel heel veel plezier samen met Dirk. GENIETEN!

    en tot snel in Nederland. Nog maar 3 maandjes. ;)

    xxxxxxxxxxxxxxx Nienke

  • 18 September 2015 - 11:12

    Margrieta :

    Jaaaaaaa,weer leuk om te lezen!
    Ennuh, je hebt al een cadeautje in je backpack....kan je dan in de lucht uitpakken de 20e! Slingers ophangen even regelen met het boardpersoneel :)
    dikke kus, mama

  • 23 September 2015 - 14:49

    Yvonne Slot:

    Lieve Annemiek, Je schrijft niet echt regelmatig maar als je een maal zit weet je niet van ophouden en moeten wij er echt voor gaan zitten om je verhaal te lezen.
    En dat was weer leuk. Zo maakt een mens wat mee. Verdrietige en mooie dingen. Nu is het extra genieten met Dirk erbij (of valt hij tegen ) We hopen dat jullie een leuke tijd hebben samen. We lezen het allemaal wel weer. Wij waren nog even (14 dagen) met de camper naar Frankrijk vandaar, dat ik nu pas reageer.
    We hadden een mooie route maar het weer zat niet echt mee, veel regen gehad en beslist geen korte broeken weer. Maar de camper gaat nu voor de APK en dan in de stalling tot april. Ben jij ook op de hoogte waar wij ons mee bezig houden.
    Hartelijke groeten van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Rondreis Azië

Zeven maanden lang Azië verkennen :)

Recente Reisverslagen:

30 December 2015

Weer thuis!

15 December 2015

#7 Sri Lanka

29 November 2015

Ben ik weer.. nr 6: Vietnam

09 November 2015

Beautiful myanmar!

18 September 2015

Land # 3 en reiswijzigingen
Annemieke

Actief sinds 20 Mei 2013
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 34607

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 14 Januari 2016

Azie rondreis :)

10 Juni 2015 - 14 Januari 2016

Rondreis Azië

30 Januari 2014 - 25 April 2014

Cebu

17 December 2013 - 27 December 2013

Vakantie Sumatra

27 Juli 2013 - 16 December 2013

Stage lopen op de Filipijnen :)

Landen bezocht: