Ben ik weer.. nr 6: Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu Ben ik weer.. nr 6: Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu

Ben ik weer.. nr 6: Vietnam

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

29 November 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vietnam zit er ook alweer op. . Vier mooie weken samen met mam. Wel een heel verhaal om jullie weer bij te kletsen 0:)

Na onze ontmoeting in Bangkok vast begonnen met  bij kletsen. . Vijf maand geeft nogal al wat te bespreken; ). In Hanoi hadden we gelijk gedoe met onze pickup.. welkom in Azië haha. Ze hadden ons gewaarschuwd dat er veel werd opgelicht en we dus alleen maar met een kerel van het hotel mee mochten gaan. . Nu was er het een en ander mis gegaan,  dus die kerel was er niet maar een ander. Na wachten, rondkijken en bellen was het duidelijk en konden we naar ons hotel (jaaa  een echt hotel, lang leve backpacken met zijn tweeën :)) In Hanoi een hele hoop gedaan, alle kleine straatjes ontdekt,  water poppen theater,  rondrit in een cyclo en springrolls  proeven. Alles in twee dagen want toen gingen we al door naar sapa, een prachtige bergdorpje. Maar wel koud... (15 graden.. brrrr) gelukkig hadden we op onze dag van de trekking er een zonnetje bij en was het heerlijk wandel weer. Begeleid door zo'n local in van die traditionele kleren.

Vanaf sapa mer de nachtbus (wat een ramp, van die ligstoelen gemaakt op Azië formaat. Hallo waar laat ik mijn Nederlandse benen? ) naar Halong Bay. Hier een trip met overnachting op het water gemaakt. Een leuke trip en het slapen op het water was mooi. Maar het was niet zo speciaal als ik me had voorgesteld, maar war wil je ook met zo'n mega toeristische trip.  Na weer een nachtbus (helaas kom je er niet onder uit, de afstanden zijn ver en de bussen rijden 40 km per uur.. waardoor je minimaal 14 uur over de meeste afstanden doet ) een stop gemaakt in het phong nha park. Hier eerst een dag niks gedaan, backpacken is ook best vermoeiend haha.  En toen met een bootje de grot in geweest, gelukkig konden de vietnamese mannen op onze boot mijn moeder wel waarderen haha.

Vanaf phong nha hadden we bedacht naar de vinh moc tunnels te gaan. Echte Hollanders als we zijn konden we dat zelf wel regelen (ook toegezegd door zo'n local hoor. . Zijn niet helemaal eigenwijs ;)). Maar niet dus.. bus deel 1 ging goed.. maar daar werden we er alleen aan de verkeerde weg uitgezet. Wij naar de goede weg en in een bus die naar de tunnels ging... maar deze kerel was een echte eikel!  On beleeft en probeerde ons heel veel geld te laten betalen, nou dacht het niet... dus die was vast teleurgesteld, maar we werden wel 15 km vanaf de vinh moc eruit geknalt.  En vanaf daar waren er geen bussen maar alleen een taxi. Bij de tunnels aangekomen snapte we ook waarom, was nogal uitgestorven allemaal. Maar de tunnels waren indrukwekkende en we mochten er met gids in. Ondertussen was er ook een touringcar  met Duitse toeristen gekomen en heeft mam in der goede Duits even geregeld dat we daar een stuk met mee konden rijden :) Moesten daarna nog wel ook een stukje in de bus... maar dat was prima te doen en eindelijk waren we in Hue.

In hue het weer even rustig aan gedaan, voetmassage genomen en alle locale lekkernijen geproefd :) maar ook naar de citadel geweest en gefietst! Onze volgende stop hoi an gebruikt om kleren te laten maken,  beide een jurk :) best spannend of dat er echt zo uit gaat zien als bedacht.. gelukkig was dat zo. Daarna door de prachtige straatjes van hoi an gewandeld,  allemaal verlicht met lampionnetjes.

Na weer zo'n heerlijke nachtbus een stop gemaakt in cam  ranh waar mamma via een gezin in Nederland de "oma" kent. En heir mochten we op bezoek :) een typisch vietnamese lokaal gezin. Opa kwam ons ophalen van de bus terwijl oma al heerlijke  vietnamese pannenkoeken voor ons stond te maken.  Het communiceren ging wat moeizamer haha, mijn vietnamees is niet zo goed ;) gelukkig hadden we een tolk die wel wat kon vertalen. Vanaf hier doorgereden naar mui ne om daar een paar strand dagen te hebben en de rode zandduinen  te bekijken. En toen was het alweer tijd om naar ho chi minh te gaan. Vanaf hier nog twee dagen de mekong delta in geweest, over de mekong gevaren, gezien hoe ze coconut candy maken en geslapen aan het water in een prachtig bamboe hutje.

Onze laatste dagen in ho chi minh souvenirs ingeslagen :) gelukkig paste dit allemaal bij mamma in haar koffer :). En toen was het alweer tijd om afscheid te nemen! Gelukkig maar voor drie weekjes.. want dan ben ik alweer in Nederland!

Nu nog even genieten van sri lanka, en de volgende blog komt als ik onderweg ben naar Nederland :)

Liefs Miek

• 29 November 2015 - 16:32

Yvonne Slot:

Annemiek, weer een heel verhaal met veel bus avonturen.Je moeder weer naar huis en heb ik het goed dat ik door de regels door nu een beetje heimwee lees?? Even nog genieten die 3 weken zijn nu ook zo maar om. En SriLanka is prachtig en niet zo buiten de werkelijkheid zoals je de af gelopen maanden hebt mee ge maakt. Wij waren daart in 1977 Toen was het al aardig ontwikkelt. Het zal nu wel modern zijn met wat je gewent bent. Komen natuurlijk ook heel veel touristen. We hopen dat je het nog erg leuk gaat hebben en de groeten van ons en ik blijf het zeggen voorzichtig.

• 29 November 2015 - 17:20

Janny:

Hoi miek, wat een verhaal, daar in Vietnam en maar goed dat ze je moeder konden waarderen want het is zoals ik beluister wel erg primitief, is het niet?
    Fijn dat jullie het samen goed hebben gehad,nu natuurlijk nog een prachtig stuk Azië en dan weer terug naar dit koude kikkerland. Heb het goed, wees voorzichtig en geniet vooral!!

• 30 November 2015 - 21:18

Mama:

Miek,
    Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt....Dank je wel voor al het positieve rondom mij en mijn 'acties'!
    Ik had deze reis nooit kunnen maken zonder mijn privé gids met een bijzondere (Russische? hahaha) neus voor backpacken in Azie.
    Terwijl jij nog in de warmte zit neem ik post, mail enz. door met een lekker warme omslagdoek en dikke sokken!
    Geniet nog maar even lekker.