Op de helft! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu Op de helft! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu

Op de helft!

Door: Miek

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

12 Oktober 2013 | Filipijnen, Cebu City

Dit weekend ben ik officieel op de helft van mijn reis! Vorig weekend zat ik al op de helft van mijn werkperiode hier. Maar nu toch ook echt op de helft met mijn vakantie erbij in! Echt gek om dat te beseffen, want aan de ene kant heb ik het idee dat ik hier al maanden zit. En aan de andere kant lijkt het ook wel weer eergisteren dat we hier aankwamen. Erg gek dus. Maar wat voor mij de helft is is voor Nienke al bijna het einde, want die gaat aankomende week haar laatste week in. Langzaam aan zijn we dus al een beetje afscheid aan het nemen.. Van de kindjes op school, want vrijdag zal voor ons beide de laatste dag op Adam Jennie zijn. En ook al de laatste dingetjes aan het bekijken en doen hier wat we nog graag samen wilde doen!

Op het werk gaat het allemaal heel erg goed. Sinds we meer 1 op 1 werken met de kindjes zijn ze echt gaan groeien. Zo goed als iedereen kan ondertussen goed aan tafel zitten. Met een groot gedeelte kunnen we lijnen overtrekken, wat langzaam over gaat van rechte lijnen naar schuine lijnen en volgende week gaan we aan de rondjes en boogjes beginnen. Eigenlijk hadden we dat al veel eerder willen doen, maar het kopiëren van de lesboeken ging hier echt op zijn Filipijns. Dus na twee weken hebben we eindelijk de kopieën binnen. Met de kindjes die nog niet goed hun potlood vast kunnen houden oefenen we door veel met ze te kleuren en dan de pengreep te corrigeren. Hopelijk gaan ze zo langzaam over op een goede pengreep. Ook hebben we de laatste donatiespullen gekocht, waaronder een cd-speler voor mijn klas. Dus afgelopen week hebben we lekker kunnen dansen en zingen, wat ze erg leuk vinden om te doen.
Samen met Laris heb ik ook een informatiemap gemaakt over de kinderen. Omdat er een groot verloop is van vrijwilligers en docenten had ik het idee dat iedereen maar weer van voor af aan begon. Nu hebben we onze informatie per kind samengevat op 1 a4tje. Zodat nieuwe mensen kunnen lezen wat onze bevinden over de kinderen waren en wat voor vaardigheden ze al hebben. Hopelijk wordt hier ook echt naar gekeken. Want dan kunnen de kindjes nog verder groeien! Aankomende week nog even deze map afmaken en de doelen erachter zetten. Dan is de map compleet en kan hij gebruikt worden. Aankomende week ook nog lekker genieten van de kindjes en dan vrijdag op United Nations day afscheid nemen. Hiervoor al druk bezig geweest met hoedjes maken voor de kinderen met de vlag van hun land erop. Zal volgend weekend hopelijk een heleboel foto's kunnen plaatsen ervan. (want na gezeur met mijn oude camera nu maar een nieuwe gekocht :) die hopelijk wel werkt!)

Afgelopen weekend zijn we met zijn vijfen (Laris, Jesper, Renske, Nienke en Ik) naar Bantayan geweest. Een eiland ten noorden van Cebu. Vrijdag vanuit het werk gelijk door gegaan naar het busstation om aan onze trip te beginnen. Want het is elke keer weer een hele onderneming. Eerst 3 uur de bus in, toen helaas meer dan een uur wachten. Want, op zijn Filipijns, het vaarschema klopte niet. Dus geen boot om half 5 zoals we berekend hadden, maar pas om half 6. Gelukkig konden we al vlot de boot op. Na een uurtje varen met zonsondergang was het ondertussen 7 uur voordat we bij ons resort waren. Snel onze spullen in de kamers gezet en naar een restaurantje gelopen. Het blijft dan toch heerlijk om uit de drukte en toch ook wel de stank van de stad weg te zijn. En gewoon lekker midden op straat te kunnen lopen. Heerlijk gegeten, daarna nog even naar de plaatselijke kroeg. Maar die sloot al om half 12. Dus toen door naar de disco op het eiland. Wat een leuke ruimte bleek te zijn, met super harde muziek en wel 4 mensen binnen. Dus met onze binnenkomst was het bezoekersaantal verdrievoudigt ongeveer. Maar het was wel heel erg gezellig.
Zaterdag hebben we de hele dag op het strand gelegen en af en toe wat gegeten of gedronken bij het restaurantje van ons hotel. Na al allerlei verschillende eilanden te hebben gezien was dit toch ook weer een hele mooie! Super mooi strand met palmbomen, blauwe zee en gelukkig hadden we er een zonnetje bij. 's Avonds weer uit eten geweest, dit keer bij een ander tentje met een live band. En natuurlijk ook een karaoke functie! En na die tijd weer door naar onze disco, die ik ondertussen junglebar had genoemd. Omdat je door onbewoonde stukken moest rijden (of nouja, wij zitten en die Filipijn maar trappen op die fiets!) om er te komen. Zondag weer gerelaxt op het strand, foto's gemaakt en toen alweer douchen en eten en de boot weer op. Het is elke keer weer veels te kort zo'n weekend, maar toch heerlijk om dan even uit te waaien op een andere plek.

Ik zal zo weer proberen om de foto's erbij te plaatsen. Want op dit moment heb ik goed internet. Maar dat kan zomaar veranderen. Heb wel wat foto's op facebook staan, dus daar zou je ze ook kunnen bekijken.