Afscheid nemen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu Afscheid nemen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

14 December 2013 | Filipijnen, Cebu City

Daar ben ik weer.. sorry dat het alweer zo'n tijd geleden is!
En deze blog zal gelijk de allerlaatste zijn vanuit Cebu.. want na vijf maanden zit mijn avontuur er al bijna weer op!

Maar ik zal bij het begin beginnen, want mijn laatste blog was op 25 november zag ik.
Die week weer lekker gewerkt op little lambs center, wat een lieve kids! Met zijn allen naar buiten of met de blokken spelen bevalt altijd wel! En waterballen en waterpistolen doen het ook erg goed! Helaas mag ik ivm privacy geen foto's plaatsen.. zo jammer want het zijn echt prachtige kinderen. Naast het werken zijn we deze week ook nog erg druk geweest met het donatiegeld. Hiervoor ben ik twee middaagen op pad geweest om nog spullen in de kopen en deze weer af te leveren bij de organisaties die de spullen naar de getroffen gebieden brengen. (ik zal zo nog even een update doen over het donatiegeld)

Dit weekend was ook al het laatste weekend waarin we met zijn allen op Cebu zouden zijn. Dus hier alvast een beetje afscheid genomen, voor de laatste keer uit geweest met de meiden. En op zaterdag alvast mijn verjaardag gevierd.. want nee, je kunt niet vroeg genoeg zijn ;) Eigenlijk was het plan om het dit weekend (een week van tevoren) te vieren.. maar omdat nu iedereen al weg is, en we vorig weekend niet in Cebu waren, hebben we het drie weken van tevoren gevierd. Met we bedoel ik Denise en ik, mijn medevrijwilligster vriendinnetje die een dag voor mij jarig is. Dus opeens was ik in november jarig! Heel lief ook een hele mooie tas cadeau gekregen! En om nog wat bij te bruinen zondag lekker bij het zwembad gelegen.

En toen was het opeens December.. al zou je me nu nog steeds kunnen vertellen dat het Juli is! Alleen de kerstversiering hier zegt dat we richting het einde van het jaar gaan.. maar zonder seizoenen is het best lastig om het december gevoel te krijgen! Overdag weer lekker aan het werk geweest. Vrijdag (6 december) zijn Renske en ik naar bohol gegaan. Hier hebben we een plek bezocht wat zwaar getroffen is door de aardbeving. Een berg dorpje... helemaal aan het eind van de weg (en wat voor een weg.. met zijn tweeën achterop de scooter (sorry mam!) hobbelend over keien en een chaffeur die de weg niet wist) Maar we zijn er gekomen! Eigenlijk dit hele dorp was verwoest, de mensen leefden ook een paar honderd meter verderop in nieuw gebouwde houten huisjes. Door de aardbeving zijn er veel aardverzakkingen geweest en zijn complete huizen ingestort of ze zijn beschadigt. Heel erg heftig om te zien! Gelukkig waren er geen slachtoffers in dit dorp! Heel raar ook om te beseffen dat de aardbeving daar zo veel heftiger is geweest als in Cebu, en daar vond ik het al niks. Ze vertelden ons daar ook dat er nog steeds bijna dagelijks naschokken zijn, 8 weken na de beving zelf. Allemaal heel heftig om te zien, maar ook mooi om te zien dat de mensen al weer met volle moet en energie verder gaan. Natuurlijk is dat een stukje cultuur, het weglachen van problemen. Maar mensen zijn hier zo optimistisch en proberen gelijk weer een nieuw leven op te bouwen, zo moeilijk als dat soms ook is. Daar zouden wij in europa nog wat van kunnen leren!
Na een nieuw brommer avontuur hebben we, hoe tegenstrijdig, nog twee dagen gerelaxt op Bohol. De eerste nacht geslapen op een prachtig plekje aan de rivier. Alleen hadden we door al dat scooter rijden onwijze spierpijn en moesten we toen nog die hele trap op en af! En helaas maakte we al gelijk 's avonds kennis met de naschokken! Maar zaterdag en zondag wel heerlijk kunnen relaxen en bijkomen op het strand. En opnieuw al een beetje afscheid genomen.. want dit was het laatste weekendje met Renske! De andere meiden hebben een iets voller programma gedaan, maar hebben zondag middag nog even gezellig met zijn allen op het strand gelegen.

En toen ging ik opeens mijn allerlaatste werkweek alweer in! Maandag later begonnen doordat we de boot vanuit Bohol terug hadden. Dus 's middags wat langer gebleven. Dat vonden de kids toch wel een beetje raar.. Helaas niet tot en met het eten kunnen blijven omdat we 's avonds sinterklaas vierden! Ja hoor, die komt zelfs op de Filipijnen! Een gezellige avond gehad met veel cadeautjes, pepernoten en nog meer pepernoten & natuurlijk een chocoladeletter! Voor ik het wist was het al vrijdag en moest ik echt afscheid gaan nemen. Eerst van de kids op het werk. We hebben er een hele leuke ochtend van gemaakt, met snoep happen in een bak met water. Alleen durfde de kinderen niet helemaal met hun gezicht in het water dus hebben we een beetje geholpen. Koekhappen met spekkies ging ze wat makkelijker af. Alleen het is zo lastig om je handen niet te gebruiken! En als lunch hebben we de jollibee een lekkere spagetti maaltijd laten bezorgen! Echt een feest! En gelukkig voor hun hadden de meesten niet door dat het onze laatste dag was. Dat zou het ook veels te lastig voor ze maken omdat er elke maand weer andere vrijwilligers zijn. Maar voor ons niet minder zwaar! Na het douchen was het opeens echt afscheid nemen.. heb ze allemaal geknuffeld.. en toen nog een keer geknuffeld.. en toen echt gegaan. Wat zal ik ze, en Evelyn de huismoeder, gaan missen!! Wat een band kun je opbouwen in vier weken..
's Middags een beetje bij kunnen komen aan het zwembad samen met Renske.. maar ook dit was alweer een afscheid omdat ze gisteravond vertrok. Heel erg raar om na vijf maanden afscheid te moeten nemen, gelukkig niet voor lang omdat we in Nederland alweer een afspraak hebben staan. Gister avond nog gezellig uit eten geweest, met de andere meiden en een paar vrienden van Renske die ook nog even afscheid kwamen nemen. En toen echt afscheid genomen :(
En niet voor het laatst dit weekend. Want vanmorgen Laris , Denise en Hesther uitgezwaaid.. en daarna nog Lisa. Als laatste weg gaan is helemaal niks heb ik besloten! Gelukkig nu even rust, want Fieke vertrekt pas morgen avond. En dan nog een hele dag alleen in Cebu.. Zo gek om afscheid te nemen! Want wat heb ik hier een geweldige tijd gehad! Misschien hebben jullie wel eens gedacht na al het natuurgeweld gaat het wel goed daar met der.. maar echt, ondanks alles heb ik hier zo'n geweldige tijd gehad. De filipijnen is echt een heel erg mooi land, de mensen zijn heel erg vriendelijk en de natuur is prachtig. Gelukkig heb ik nog twee daagjes om hiervan te genieten. Maandag vlieg ik naar Sumatra voor nog een vakantie van 11 daagjes en dan zal ik 28 December weer in Nederland aankomen.. Krijg het nu al koud als ik eraan denk!

In sumatra zit in veel in de jungle.. dus zal ik weinig internet hebben! Maar als ik wel de kans heb zal ik er nog even een nieuwe blog op gooien! Anders tot over twee weken in Nederland!

Liefs Miek

Over het donatiegeld.. ik heb een overzicht gemaakt waar al het donatiegeld naartoe is gegaan. Die ga ik zo even proberen op de mail te zetten.

  • 14 December 2013 - 09:18

    Nienke:

    Mooie laatste blog!
    Tot snel.
    X

  • 14 December 2013 - 10:41

    Gerdien:

    Hallo Annemieke,

    Wat heb je veel gedaan en meegemaakt in die maanden dat je daar was. Wat zul je veel te vertellen hebben als je weer thuis bent.
    Het is fijn dat je ondanks alle natuurgeweld toch ook van het mooie van het land hebt kunnen genieten.
    En nu op naar Sumatra om daar weer van andere dingen te genieten. Daar zal het wat meer
    vakantie zijn.
    Ik kan me er iets bij voorstellen dat je de mensen waarmee je de laatste maanden hebt gewerkt zult missen en natuurlijk de kinderen ook.
    Ik wens je een heel fijne tijd op Sumatra.
    Groetjes van Gerdien

  • 15 December 2013 - 10:44

    Mieke:

    Hoi Annemiek,
    Het is mooi te lezen hoe het je vergaat en dat je ondanks alles wat je hebt mee gemaakt heel erg kunt genieten van de mensen en de omgeving. Het is misschien wel de invloed van de Filipijnse bevolking! Veel plezier nog op Sumatra en geniet er maar lekker van, want inderdaad, Nederland is op dit moment grijs en kil. Er zijn wel veel mensen die het fijn vinden om je terug te zien, dat helpt (:
    Lieve groeten, Mieke en de rest

  • 19 December 2013 - 12:28

    Gera Van Dorp:

    Dag Annemieke,

    Allereerst hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, ook van Kees. Vier je die nu in het oerwoud? Wat een bijzondere belevenis is het verblijf op de Filippijnen geweest, en wat zul je op Sumatra ook weer veel ervaren! We zijn heel erg benieud je verhalen te horen als je weer in Zelhem bent.


  • 19 December 2013 - 12:31

    Gera Van Dorp:

    Sorry, foutje, ik was nog niet klaar. We hoorden dat je weer een tijdje terug gaat naar de Filippijnen. Geweldig, dat alle ervaringen je niet afeschrikt hebben.

    We wenssen je veel plezier en veel rust, deze laatste dagen en een goede reis naar huis.

    Hartelijke groeten van

    Gera en kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

Annemieke

Actief sinds 20 Mei 2013
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 34651

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 14 Januari 2016

Azie rondreis :)

10 Juni 2015 - 14 Januari 2016

Rondreis Azië

30 Januari 2014 - 25 April 2014

Cebu

17 December 2013 - 27 December 2013

Vakantie Sumatra

27 Juli 2013 - 16 December 2013

Stage lopen op de Filipijnen :)

Landen bezocht: