Afscheid nemen van Ben & Malapascua - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu Afscheid nemen van Ben & Malapascua - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen van Ben & Malapascua

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

26 Augustus 2013 | Filipijnen, Cebu City

Opnieuw een week voorbij.. en deze week was week vier van ons verblijf hier. Omdat de periodes hier ook in vier weken zijn ingedeeld was dit het wisselweekend. Dit betekende dat Ben dit weekend weer terug naar Nederland is gevlogen. En in plaats van Ben zijn er twee nieuwe meiden gekomen. Omdat wij het weekend naar Malapascua zijn geweest hebben we dat allemaal niet heel erg meegekregen. Maar we hebben natuurlijk al wel eerder afscheid genomen van Ben. Omdat we nog maar een paar dagen samen waren hier mocht hij het eten kiezen. En zo hebben we weer een nieuwe, en iets luxere, vreetschuur ontdekt. Donderdag ,op de echt allerlaatste avond, bij ons klaprestaurant gegeten. Daarna nog even een drankje gedaan in de leuke bar vlakbij ons hotel. En toen echt afscheid genomen. Jammer! Want was erg gezellig met zijn drietjes!

Het weekend zijn we dus naar Malapascua geweest, een eilandje wat boven Cebu ligt. Omdat we vrijdag middag altijd vrij zijn al met al onze bagage richting Adam Jennie vertrokken. En vanuit daar gelijk de taxi genomen naar de bus terminal. Gelukkig stond er gelijk een bus voor ons klaar, die ook al redelijk snel vertrok. Want we hadden ruim vier uur voor de boeg voordat we bij de boot aan zouden komen. Toen we daar eindelijk aankwamen waren we ook wel helemaal gaar! De bussen hier zijn best redelijk, maar toch ook niet zo comfortabel dat ik daar graag vier uur in zit. Gelukkig mochten we toen de busstoelen verruilen voor de boot. Niet veel comfortabeler, maar wel erg leuk om op een expeditie robbinson boot te zitten! Om vijf uur waren we dan eindelijk op Malapascua. Een erg mooi, klein eilandje met witte stranden en blauwe zee. Omdat het hier in de Filipijnen al vroeg donker is, 6 PM. Hebben we snel een slaapplek geregeld. Via Renske hadden we een heel leuk adresje van een bungalowtje gemaakt met filipijnse stijl, en uitzicht op de baai waar de bootjes arriveerden. Hier hadden ze gelukkig nog een bungalow vrij voor ons. Nadat we ons een beetje gesetteld hadden maar eens op zoek gegaan naar een eet tentje. Eigenlijk wilden we gaan eten bij Ging Ging's Garden, maar die konden we in het donker met alle kleine steegjes niet meer terug vinden. Dus toen maar een plekje gekozen op het strand waar we een heerlijke pizza hebben gehad! En omdat het nog steeds happy hour was ook maar weer een drankje erbij :)
Zaterdag hebben we heerlijk uitgeslapen, wat ook niet zo moeilijk was omdat ik de halve nacht heb wakker gelegen door Filipijnse regen en onweersbuien! Daarna op zoek gegaan naar een restaurant waar we de vorige avond hadden gezien dat ze yoghurt hadden. Dit hebben ze helaas niet in ons hotel, dus proberen het zo veel mogelijk te eten als we ergens anders zijn. Maar helaas bleek de yoghurt niet op voorraad te zijn, dus toen maar voor melk met cornflakes en fruit gegaan. Ook erg lekker! Ik ben echt helemaal verslaafd aan de mango's hier! Die zijn echt niet te vergelijken met die niet zo heel erg lekkere mango's uit Nederland!! Dus de mango maakte de yoghurt wel een beetje goed. Na ons ontbijt hebben we heerlijk aan het strand kunnen liggen, of vooral in de zee kunnen hangen. Helaas begon in de loop van de middag de lucht weer meer te betrekken en begon het te regenen. Dus zijn we maar terug gelopen naar onze bungalow waar we onszelf heerlijk hebben kunnen opwarmen met een koude douche. Nadat we een beetje opgewarmd waren heerlijk van ons uitzicht zitten genieten op onze veranda. En 's avonds opnieuw op zoek gegaan naar ons Ging Ging's Garden restaurant, en deze keer ook gevonden :) Hier heb ik heerlijk fish with sweat en sour saus gehad, met garlic rice en e-i-n-d-e-l-i-j-k groente!! Helaas blijft het wel lastig om de bestellingen tegelijk te brengen, dus was ik al lang klaar met mijn maaltijd voordat die van Nienke een keer op tafel kwam. Omdat ze voor zondag nog slechter weer voorspelden dan dat het al geweest was maar besloten om zondag weer terug te gaan. Dit bleek ook wel een goede beslissing toen we zondag aan het ontbijt zaten, mango pancake :), en het met bakken uit de lucht begon te vallen. Dus maar snel al ons spul in de tas gegooid en naar de boot gegaan. Hier konden we helaas eerst gaan wachten totdat de boot vol was, wat betekende dat we al bijna een uur op de boot zaten voordat we een keer vertrokken. En door het weer hadden we ook iets langer de tijd nodig om bij Maya te komen, dus twee uur na vertrek stonden we weer op het eiland Cebu. Hier stond gelukkig wel onze bus al klaar. En konden we beginnen aan, onze helaas lange, terug reis. Waarschijnlijk door het weer en doordat we een bus hadden die regelmatig stopte hebben we er ruim 4,5 uur over gedaan. Dus om vijf uur waren we compleet op maar stonden we wel weer in Cebu City. Eenmaal terug in het hotel zaten de nieuwe meiden beneden in het hotel. Zij blijven acht weken om vrijwilligerswerk te doen op the little lambs center. Dus even gezellig kennis gemaakt en onze weekenden besproken. Gezellig om weer nieuw gezelschap te hebben hier :)

Nu heb ik alweer al mijn vrije tijds dingen besproken maar nog niks over het project. Dus zal weer een update doen.
Ondertussen er dus vier weken opzitten op Adam Jennie. En het begint langzaam aan steeds meer te wennen. De kinderen van mijn groep zijn erg leuk en lief! Maar soms ook heel erg lastig, want ze blijven hier geen structuur en grenzen kennen en bij mij mag nou eenmaal niet alles. Dus soms levert dat een hoop geschreeuw op. Gelukkig zien de docenten hier wel dat wat ik doe zin heeft, dus helpen me op zo'n moment dan wel om het meisje wat ik lesgeef weer aan tafel te krijgen. Gelukkig maar, want op zulke momenten worden er vaak cebano gesproken wat ik niet spreek en niet versta. Afgelopen week hebben we, de filipijnse docent, de deense vrijwilliger en ik een nieuw programma gemaakt voor onze groep. Omdat we nu zo'n grote club hebben kunnen we eigenlijk weinig beginnen. Als je twee kinderen hebt zitten rennen de andere 6 alweer door de klas. Dus gaan we nu proberen of het mogelijk is de klas in twee groepen op te splitsen. De ene groep gaan dan 's ochtends komen en de andere groep 's middags. Aankomende week gaan we het voorstellen aan de ouders, en hopelijk gaan die dit een goed idee vinden! Dan kunnen we de kinderen beter begeleiden en echt iets gaan leren. :)

Tot snel!
XX Miek