Pannenkoeken, spinnen en teambuilding - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu Pannenkoeken, spinnen en teambuilding - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Annemieke Stein - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken, spinnen en teambuilding

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

28 September 2013 | Filipijnen, Cebu City

Weer een update.. een drukke week gehad, dus een keer een update over twee weken.

Op het project gaat het erg goed. De samenwerking met mijn nieuwe collega bevalt nog steeds. En ook de kindjes beginnen te groeien. Zo blijft één van de jongetjes die niet op zijn stoel wou zitten nu gewoon zitten. Krijgen we de eerste kleuren en letters terug zonder ze voor te zeggen en nog een ander kindje begint heel langzaam aan meer te praten. Hopelijk kan ik dat in de laatste drie weken nog verder uitbouwen. Maar we zijn al een heel eind. Vanaf aankomende week zullen we wel weer in groepen van vier les gaan geven. De ouders waren, ondanks dat ze allemaal ja hebben gezegd, het toch niet helemaal eens met ons 75 minuten rooster. Ze vonden het te kort, begrijpelijk maar toch ook wel lastig om te moeten switchen omdat je de kindjes zo hard ziet groeien. Nu een middenweg gevonden, de kinderen zullen in groepjes van vier een halve dag gaan komen. Als het goed is zal dit vanaf aankomende maandag in gaan. Ook hebben we Laris, onze nieuwe nederlandse versterking op Adam Jennie, bij ons in de klas staan. Zodat we met zijn drieën zijn op vier kinderen. Dan kan er door 2 van ons met twee kinderen binnen gewerkt worden. En de ander met het andere kinderen naar buiten. Zo kunnen we alsnog redelijk les geven, en het voordeel is dat ze wat meer kunnen spelen. Gister hebben Laris en ik de klas alleen gedraaid omdat Jo ziek was. En we hebben het grootste gedeelte van de ochtend gewoon aan tafel met ze kunnen spelen, met de blokken en de klei! Want onze donatie spulletjes bevallen echt heel erg goed. En we hebben groen licht gekregen om de laatste spulletjes ook te halen, de cd speler en wat opbergboxen. Hopelijk kunnen we die deze week nog halen, zodat ik er ook nog even mee kan werken.

Want de tijd gaat echt hard hier! Nog drie weekjes en dan zitten mijn eerste drie maanden erop. Nienke zal dan ook al vertrekken en ik zal switchen van project. Dus dat wordt afscheid nemen van mijn kindjes en Jo. Gelukkig hebben Jo en ik al afgesproken dat we via de sms contact kunnen blijven houden. En ik zal zeker nog een keertje langs komen op Adam Jennie. Helemaal om Pap en Mam, die al over 6 weken hier zijn!, Adam Jennie zelf te kunnen laten zien.

Zal ook nog even vertellen waarom we zo druk waren de afgelopen weken.
Vorige week donderdag hebben we pannenkoeken gebakken voor de kinderen op Adam Jennie, waarvoor we eerst twee dagen boodschappen hebben moeten doen. Super leuk om te doen, maar wat een werk. We mochten de keuken van Renske hiervoor lenen, alleen had die maar 1 pitje dat werkt. Dus hebben we 80 pannenkoeken in 1 pan moeten bakken. En daar hebben we een mooie 5 uur over gedaan. Natuurlijk hebben we er zelf ook een aantal mee gepikt als avond eten. Ook mijn mango pannenkoek heb ik weer gemaakt :) De dag voor het bakken waren we alvast de spulletjes bij Renske brengen, toen we even stonden uit te waaien op haar balkon. Toen hoorde we opeens boven ons look, there is a fire. Dus wij kijken, stond er inderdaad iets in de fik. Niet zo heel ver van het appartement van Renske. Dus hebben wij als echte ramptoeristen staan kijken wat er aan de hand was. En op een gegeven moment kwamen de sirenes. En die bleven maar rondjes rijden, van links naar rechts en van rechts naar links. Elkaar passerend en al. Bleek dat ze niet bij de brand konden komen omdat de wegen niet breed genoeg waren. Dus moesten ze een of andere gekke route rijden en daarna alle slangen aan elkaar koppelen om te kunnen blussen. Wel fijn om even ons eigen geluid te horen, want er rijden hier brandweerauto's rond uit Haarlemmermeer. Met nederlandse sirene :) Wel sneu voor de mensen uit de huizen. Want de dag erna hoorden we dat er vijf huizen waren afgebrand. Omdat de bewoner van de boven verdieping iets moest vragen aan zijn onderbuurman toen hij net begonnen was met koken. En toen hij terug boven kwam stond alles in lichterlaaie. Ook gek hoe dat hier gaat, want je staat gewoon met naam en toenaam in de krant! Dus iedereen hier weet nu wie het is die weg liep bij zijn eten... Niet echt privacygericht hier ;)
Vrijdag hadden we ook nog een leuk avontuurtje in de taxi. Nienke en ik zaten rustig in de taxi te kletsen toen ik richting Nienke keek. Net achter haar hoofd op zo'n hoofdsteun zag ik opeens iets lopen wat een mega spin bleek te zijn! Echt zo'n grote met van die harige poten. Dus ik schiet naar voren, Nienke ook want die schrok weer van mij. Toen hebben we de taxichauffeur toch maar laten stoppen, of nouja gedwongen. Wij als twee hysterische mensen die taxi uit gesproken! En daarna de taxi chauffeur toch wel gedwongen om die spin zijn taxi uit te werken. Dat deed hij heel kalmpjes met zijn slipper, maar toen lag dat beest half dood tussen de stoel en de achterbak te creperen. Dus toen heeft één van de mensen die al naar ons stonden te kijken even geholpen de spin echt de taxi uit te werken. Gelukkig! Maar de rest van de rit hebben we niet echt relaxt gezeten. En toen we aankwamen bij Ayala hebben we eerst maar even zitten uitpuffen op de trap. Nu een week later zit ik nog steeds niet helemaal op mijn gemak ik de taxi, ook al weet ik dat het een kans van 1 op 1000 is dat het ons nog een keer overkomt.
Zaterdag hebben we dus spullen gekocht van ons donatiegeld. 's Avonds zijn we wezen stappen at Mango Square. Zondag ochtend was ik alweer bij tijds wakker, Nienke zou lekker een dagje uitslapen dus ik was al vlot beneden. Hier de nieuwe vrijwilligers ontmoet. Laris, die met ons nu vier weken mee gaat naar Adam Jennie, en waarmee ik de laatste vier weken samen naar the little lambs zal gaan. En Jesper, die nu acht weken naar de little lambs gaat. Leuk om weer nieuwe mensen erbij te hebben! 's Middags ben ik met Renske, Suze, Laris en Jesper naar downtown gegaan om een city tour te doen. Een van de kerken daar bekeken, even rond gewandeld en carbon market. Gelijk even zo'n leuke filipijnse bezem en waaier gekocht als souvenir :)
Afgelopen week hebben we het iets rustiger gehad in de middagen. Woensdag was Renske jarig, en dat hebben we gezellig in de videoke bar gevierd. Samen met wat filipijnse vrienden van Renske. Lekker kunnen zingen daar, waarschijnlijk allemaal even vals van mij maar ik kon mezelf toch niet horen! En haar natuurlijk cadeautjes gegeven. Laris en Jesper hadden wat nederlandse spullen meegenomen, drop, pepernoten en stroopwafels. En hier hadden we ook nog een cadeautje gehaald. Gelukkig vond ze ze ook allemaal mooi en lekker.
Vanmorgen zijn we met een aantal collega's van Adam Jennie wezen vissen. Ja mensen.. jullie lezen het goed.. vissen! Ik met mijn engelengeduld achter zo'n hengel ;) Maar gelukkig was dit een speciale plek. We hadden zo'n mooi bamboe hutje, kregen allemaal een bamboe hengel en wat lok voer en aas. (en ja.. hoe vertaal je dat in het engels.. ;) ) Gelijk kwamen die vissen af op dat vissenvoer dat we als lok voer gebruikten. Dus binnen vijf minuten had ik mijn eerste vis al gevangen. Super zielig eigenlijk om te zien, zo'n beestje met zo'n haak door zijn bek. Gelukkig was Sir Lee als echte man mee, en heeft hij al mijn vissen (10!!!!) van de haak gehaald. Na een klein uurtje hadden we met zijn zessen al vier kilo gevangen, dus dat hebben we toen maar laten bereiden. Het was wel echt heel erg gezellig om de collega's een keertje niet op school te zien maar gewoon relaxt achter een hengel. En was echt super lief dat we mee mochten.

En zo waren er weer twee weken voorbij!

Ik zal snel weer even proberen om foto's erbij te plaatsen. Maar dat is best wel even werk dus vandaar dat het steeds zo lang duurt!

XX Miek

  • 28 September 2013 - 12:53

    Margrieta:

    he mango pannenkoek, wat heb je weer een leuk verslag geschreven!!! ik heb er echt van genoten en wordt steeds nieuwsgieriger hoe het in het echt is!

  • 29 September 2013 - 12:36

    Jolanda:

    He Annemiek, Ik volg je nog steeds hoor. leuk om al die verhalen te lezen. Ik hoorde gisteren op tv dat de Filipijnse miss, is miss world geworden??!! Als ik het tenminste goed gezien en gehoord heb.
    Zo blijf ik ook op de hoogte wat je ouders allemaal gaan doen en dat ze dus naar jou toe gaan over een aantal weken. Helemaal gezellig. Geniet er nog van en veel succes met je project daar. Groetjes Jolanda

  • 30 September 2013 - 15:46

    Annemieke:

    Dank jullie wel voor de reacties :) Altijd leuk om die te krijgen!
    Mam... nog vijf weekjes wachten geloof ik. Dan zal ik je zo veel mogelijk met eigen ogen laten zien!
    Jolanda.. Hoorde ik ook inderdaad dat miss world dit jaar uit de filipijnen komt, maar geen idee van welk eiland! Dus kan niet met haar opscheppen ;) (En las net dat ze een groot gamer zou zijn.. leuke combi voor een miss) Ik zal zeker een update doen als pap en mam hier geweest zijn! Met foto's :)

    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

Annemieke

Actief sinds 20 Mei 2013
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 34628

Voorgaande reizen:

10 Juni 2015 - 14 Januari 2016

Azie rondreis :)

10 Juni 2015 - 14 Januari 2016

Rondreis Azië

30 Januari 2014 - 25 April 2014

Cebu

17 December 2013 - 27 December 2013

Vakantie Sumatra

27 Juli 2013 - 16 December 2013

Stage lopen op de Filipijnen :)

Landen bezocht: